Światowy Dzień Bez Tytoniu – 31 maja 2020 r.

Ochrona młodzieży przed manipulacjami w branży tytoniowej 

oraz zapobieganie używaniu tytoniu i nikotyny

 

Tytoń i powiązane z nim taktyki przemysłu, aby przyciągnąć młodsze pokolenia

W tym Światowym Dniu Bez Tytoniu WHO rozpoczyna kampanię anty-marketingową w odpowiedzi na systematyczne, agresywne i trwałe taktyki branży tytoniowej i pokrewnej dla nowej generacji użytkowników. Globalna kampania obali mit i ujawni przebiegłą taktykę stosowaną przez te branże. Zapewni młodym ludziom wiedzę niezbędną do łatwego wykrywania manipulacji w branży i wyposaży ich w narzędzia do odrzucenia takiej taktyki, umożliwiając tym samym młodym ludziom przeciwstawienie się im. WHO wzywa wszystkich młodych ludzi do przyłączenia się do walki o pokolenie wolne od tytoniu. Ta kampania wzmocni pracę WHO we wspieraniu wdrażania na szczeblu krajowym skutecznych interwencji politycznych w celu zmniejszenia popytu na tytoń i ochrony przed taktykami przemysłu w celu podważenia globalnych i krajowych wysiłków na rzecz wdrażania opartych na dowodach polityk kontroli tytoniu.

 

W jaki sposób tytoń i powiązane branże manipulują młodzieżą?

  • Stosowanie smaków atrakcyjnych dla młodzieży w wyrobach tytoniowych i nikotynowych, takich jak wiśnia, guma balonowa i wata cukrowa, które zachęcają młodych ludzi do ich używania
  • Eleganckie wzory i atrakcyjne produkty, które mogą być również łatwe do noszenia i są zwodnicze (np. Produkty w kształcie pamięci USB lub cukierków)
  • Promowanie produktów jako „zmniejszonych szkód” lub „czystszych” alternatyw dla tradycyjnych papierosów przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te twierdzenia
  • Sponsoring gwiazd / influencerów i konkursy sponsorowane przez markę w celu promocji wyrobów tytoniowych i nikotyny (np. Influencerów na Instagramie)
  • Marketing w punktach sprzedaży w punktach sprzedaży uczęszczanych przez dzieci, w tym ustawianie w pobliżu słodyczy, przekąsek lub napojów gazowanych i zapewnianie premii dla sprzedawców, aby zapewnić, że ich produkty będą eksponowane w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi (w tym dostarczanie materiałów marketingowych i gablot sprzedawcom detalicznym)
  • Sprzedaż papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych i nikotyny w pobliżu szkół, co sprawia, że dzieci w wieku szkolnym mają łatwy i tani dostęp do tytoniu i produktów nikotynowych
  • Pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach telewizyjnych  i programach streamingowych online
  • Automaty do sprzedaży tytoniu w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, pokryte atrakcyjnymi reklamami i ekspozycjami opakowań oraz podważające przepisy dotyczące sprzedaży nieletnim

 

  Kluczowe wiadomości:

  • Produkty tytoniowe zabijają co roku ponad 8 milionów ludzi. Przemysł tytoniowy i pokrewne muszą stale znajdować nowych konsumentów, którzy zastąpią tych, które zabijają ich produkty, aby utrzymać przychody.
  • Firmy tytoniowe wydały ponad 8 miliardów na marketing i reklamę, a świat stracił 8 milionów istnień ludzkich z przyczyn związanych z używaniem tytoniu i narażeniem na bierne palenie.
  • Chcemy stworzyć pokolenie wolne od tytoniu i wtórnego dymu oraz śmierci i chorób, które powodują.
  • Uwolnij się od manipulacji wyrobami tytoniowymi i pokrewnymi branżami, zdobywając wiedzę na temat ich taktyki i szkód wyrządzonych przez ich produkty.
  • Używanie tytoniu jest odpowiedzialne za 25% wszystkich zgonów z powodu raka na całym świecie. Stosowanie nikotyny i wyrobów tytoniowych zwiększa ryzyko raka, chorób układu krążenia i płuc.
  • Ponad milion ludzi umiera każdego roku na skutek biernego palenia.
  • Dzieci i młodzież używające e-papierosów przynajmniej dwukrotnie zwiększają szansę na palenie papierosów w późniejszym życiu.
  • Używanie papierosów elektronicznych zwiększa ryzyko chorób serca i chorób płuc.
  • Nikotyna zawarta w e-papierosach jest bardzo uzależniającym lekiem i może uszkodzić rozwijający się mózg dziecka.
  • Palenie sziszy jest tak samo szkodliwe, jak inne formy używania tytoniu.
  • Bezdymny nie oznacza, że jest nieszkodliwy.
  • Palenie jest drogie, a płacisz za to swoim wyglądem i zdrowiem. Powoduje nieświeży oddech, żółte zęby, pomarszczoną skórę, niezdrowe płuca i słaby układ odpornościowy.
  • Dym Shisha jest toksyczny. Zawiera substancje, które powodują raka.
  • Tytoń do żucia może powodować raka jamy ustnej, utratę zębów, brązowe zęby, białe plamy i choroby dziąseł.
  • Zachęcamy wszystkich do edukacji, szerzenia świadomości i tworzenia pokolenia wolnego od tytoniu.
  • Firmy tytoniowe bombardują dzieci i młodzież przekazami z mediów społecznościowych, które oglądano ponad 25 miliardów razy.

 

Źródło: https://www.who.int/